Om Lifecaddy
1Vad är Lifecaddy?
Lifecaddy är en plattform som skapats för att ge dig möjlighet att samla, förstå och dela din hälsoinformation i ett enkelt format. Produkten är skapad och utvecklas av läkare och patienter med ambitionen att ge dig så bra koll som möjligt på sådant som rör din hälsa.
2Varför ska jag använda Lifecaddy?
Det finns många anledningar till att använda Lifecaddy!
Med Lifecaddy kan du:
- Hålla koll på dina vaccinationer, se vilka du behöver ta och när du ska förnya dem
- Föra logg över återkommande besvär av t ex huvudvärk, buksmärta eller födelsemärken och på så sätt hjälpa dig och din läkare att hitta viktiga mönster eller förändringar i dina symtom
- Samla din hälsoinformation på ett ställe och få ut mer av vårdbesök genom att komma väl förberedd
- Anteckna undersökningsfynd, råd och information om behandling efter ditt vårdbesök och på så sätt försäkra dig om att få rätt uppföljning
- Dela din hälsoinformation när du behöver det - i vardagen, på sjukhuset eller på resan
Kom igång med Lifecaddy
1Hur loggar jag in på Lifecaddy?
För att logga in i Lifecaddy använder du mobilt BankID på din smarta enhet.
2Jag har inget BankID, kan jag använda Lifecaddy ändå?
Nej. För att bidra till säkerheten kring de uppgifter du registrerar i Lifecaddy krävs att inloggning sker med BankID.
3Jag har skyddade personuppgifter, kan jag använda Lifecaddy ändå?
Ja, så länge du har ett fungerande BankID kan du använda Lifecaddy.
Användning
1Hur säkert är Lifecaddy?
All datatrafik på Lifecaddy är krypterad och identitet verifieras med e-legitimation eller tvåstegsverifiering.
2Delar ni personlig data med tredje part?
Nej. Vi anser att du som användare äger din egen data, och delar därför inte personlig information med tredje part.
3Samlar Lifecaddy in min platsdata?
Nej, Lifecaddy samlar inte in din platsdata.
4Kan någon annan läsa det jag skriver i Lifecaddy?
Nej, det är bara du och den du själv valt att dela din information med som kan läsa det du skrivit i appen.
5Vad händer om jag tappar eller byter min telefon? Försvinner min data?
Nej, datan är kopplad till ditt BankID. All information finns kvar även om du använder en ny telefon.
6Kan jag ta bort mitt konto?
Ja du kan när som helst radera ditt konto. Du äger all din data och du bestämmer vad du vill göra med den. Om du väljer att radera ditt konto försvinner all data du tidigare registrerat och denna kan inte återskapas. Kontakta oss på privacy@lifehealthcaddy.com så hjälper vi dig!
7Vem är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen
Lifecaddy Health Operations, org. nummer 559237-1685, privacy@lifecaddyhealth.com
8Vilka slags personuppgifter hanterar Lifecaddy om mig?
Vi har valt att använda BankID för att ge dig en säker inloggning. När du loggar in så hanterar vi de uppgifter som BankID levererar.
Ytterligare information kring hur vi hanterar dina personuppgifter finner du i vår integritetspolicy som finns tillgänglig i appen och på vår hemsida lifecaddyhealth.com.
9Hur kommunicerar jag med er gällande mitt konto?
Kontakta oss på privacy@lifecaddyhealth.com
10Kan jag kontakta er och begära ut min personliga information?
Ja, du kan kontakta oss på privacy@lifecaddyhealth.com. Vi kan dock inte se din personliga information då den är anonym för oss. Informationen vi kan delge dig är således krypterad. Lättast är att logga in på ditt konto, där finns all information som vi har sparad för dig.
- På din begäran kan vi säkerställa att all information om dig raderas genom att ta bort ditt konto
11Hur går den processen till?
För att skydda dig som användare kräver vi tvåfaktorsautentisering eller legitimering med digitalt eller fysiskt id. Kontakta oss på privacy@lifecaddyhealth.com för vidare instruktioner.
Säkerhet och datalagring
1Hur lägger jag till ett nytt vaccin?
På hemskärmen hittar du ditt vaccinationskort bland dina kort. Öppna kortet och välj grundvaccin eller övriga vaccin. Här hittar du en lista med vanliga vacciner. Tryck på rätt vaccin och därefter på lägg till dos.
2Hur lägger jag till en anteckning i hälsologgen?
Tryck på plustecknet i mitten av menyraden, välj lägg till i hälsologg. Därefter väljer du själv kategori och rubrik eller lägger till foton. Tryck på spara. Nu kan du hitta din nya anteckning i hälsologgen!
3Jag saknar en kategori i hälsologgen, vad gör jag nu?
Du kan alltid använda kategorin “egen anteckning” om ingen av de andra kategorierna passar. Om du har önskemål eller förslag på en ny kategori, tar vi gärna emot dessa på support@lifecaddyhealth.com
4Vad är “mitt pass” och varför ska jag använda det?
I mitt pass kan du skapa en samlad överblick av viktig medicinsk information om dig. Ditt pass kan du dela med andra i en nödsituation men också presentera för vårdpersonal för att ge en snabb och samlad överblick av dig och din hälsa i samband med vårdbesök.
5Jag vill lägga in äldre data från tidigare besök. Hur hittar jag den?
Bra idé! I mina vårdkontakter på 1177 kan du hitta journaluppgifter från senare år. Beroende på vilken region du sökt vård i och vilket år det skedde, finns olika mycket information att hämta. Observera att många privata vårdgivare, digitala vårdgivare och vaccinationscentraler inte delar sina journaler via mina vårdkontakter. Ett annat alternativ är att begära ut journalhandlingar från respektive enheten (sjukhuset, vårdcentralen etc) där du fått vård. Ett alternativ är såklart också att skriva ner det du minns - ju mer info du kan samla desto mer användbart blir Lifecaddy för dig och vården!
6Kan jag använda appen när jag är offline?
Ja, om du redan är inloggad och tappar internetuppkopplingen kommer du fortfarande kunna navigera runt i appen. Om du däremot behöver logga in på nytt krävs internetuppkoppling för verifiering med BankID.
7Kan jag använda Lifecaddy när jag reser?
Absolut!
- Innan resan hjälper vaccinationskortet dig att ge en överblick av dina vaccinationer och om något vaccin behöver fyllas på inför resan.
- Under resan kan du dela information om t ex din sjukdom eller allergi till personer du reser med. Du kan enkelt dra tillbaka informationen om du ändrar dig eller vid resans slut.
- Om du blir sjuk eller skadad under resans gång kan du använda hälsologgen för att dokumentera vad som hänt. Dessa uppgifter kan både du själv och sjukvården i hemlandet senare ha nytt av.
Tekniska supportfrågor
1LifeCaddy funkar inte, vad gör jag?
- Kontrollera att ditt operativsystem på telefonen/surfplattan stöds av Lifecaddys app, iOS (v.11.0 eller senare) eller Android (v.6.0 eller senare).
- Kontrollera att du har god internetuppkoppling genom att exempelvis undersöka om mobildatan är på eller av för appen Lifecaddy
- Du kan testa att uppdatera Lifecaddy-appen i App Store eller Google Play, starta om den eller installera om appen.
- Om inget av ovanstående hjälper är du välkommen att kontakta oss på support@lifecaddyhealth.com